Amsterdam vrijdag 14 december 2018
HOME     MENU     AGENDA   DE WC DEUR POëZIESLAG INSCHRIJVEN CONTACT

TERUG


Na het daverende succes van het vorige live-verslag, doe ik vandaag nog maar eens het zelfde. Het is tenslotte de laatste voorronde van het elfde seizoen en mijn tafelheer is vanavond de heer B. Wesseling. Hij heeft een jolig petje op en vanavond zijn we allemaal legendarisch.

Verslag Mei 2009, 11e Seizoen (live) (19-05-2009)

20:19 - Het begint goed: de jury is bekend! Vanavond hebben de dichters zich te schikken naar het oordeel van die goeie ouwe Sven en zijn lieve Nora, regenmeester Pim en omdat we vanavond helaas geen Simon Vinkenoog en Edith hebben; het aangeschoten stuk wild dat Sander Koolwijk heet en ook iets in gordijnen doet.

20:30 - Het wordt een heftige avond: 11 dichters, waaronder een aantal recidivisten! Dit zijn ze: Frouke zonder Achternaam, Mariken van de Bovenkamp, Dorien de Wit, Wouter Boonstra, Myrthe Leffring, Jolies Heij, Kira Wuck, Kaptein Lafbek, ACG Vianen, Casper Fioole en Wieteke Koolhof...

21:16 - Sander, de meest ontnuchterende presentator van Amsterdam, heeft zojuist zijn 6e Weisner besteld. Dat kan maar 1 ding betekenen: we gaan beginnen!

21:20 - Frouke mag als eerste! Zij gebruikt het woord 'mogelijkerwijs' en  'we kwamen niet meer bij, maar ik weet al niet meer waarom we lachten'. 'Verkommeren' gebruikt ze ook; dat woord heeft tafelheer Wesseling al lang niet meer gehoord.

21:24 - Mariken van de Bovenkamp heeft het 'goed, goed, goed, het varken en ik'. En 'de maan en ik' hebben het ook. Het was ook 'prachtig weer' en ze 'besloot niet af te sluiten'. Daar kon ze 'Jericho om juichen'.

21:28 - Dorien de Wit.  'Zij die het spijt bewaard'. Ze zegt het woord 'stilte' , 'zij die de draden van dit buitenlichaam spint.' 'Het is een droommeisje' zegt mijn tafelheer, 'maar dan in het echt'.

 21:31 - Wouter Boonstra is journalist en doet een kort gedicht: 'ik; jammer'. Zijn langere gedicht gaat over voetbal en is een stuk minder duidelijk, maar dat komt vaker voor in het voetbal en aan Cruijffen hebben we niets dan columns.

 21:36 - Myrthe Leffring maakt hele lange zinnen, maar die zijn wel heel mooi en sterk. Daar moet ik straks eens achteraan. Dat gaat er natuurlijk niet van komen, maar dat boeit niet, want op papier vallen ze waarschijnlijk toch weer tegen.

 21:38 - Ditmar uit Leiden doet 1 lang, rijmend en goed voorgedragen gedicht, half uit zijn hoofd. 'Hij heeft een kop om op te beuken', zegt mijn tafelheer, 'maar het is wel de 1e  slammer van vanavond'. 'Het is kleinkunst' zegt mijn andere tafelheer die heel graag anoniem wil blijven. 'Ik heb zin om 'em te beuken' antwoord de andere tafelheer, 'het is een act, die buiging op het eind slaat nergens op.'

21:42 - Gelukkig krijgen we een pauze...

21:43 - We staan buiten te roken zonder glas in ons hand. Sander ziet een vrouw lopen waar hij ooit mee gedanst heeft. Hij probeert mij en mijn tafelheren er iets over te vertellen, maar zijn geheugen laat hem in de steek en als gevolg daarvan bestaat de vrouw in zijn verhaal alleen nog maar uit been, een heel erg mooi lang been, maar niet meer dan dat en het gekke is dat het gebrek aan herinnering Sander er niet van weerhoudt het voortdurend over haar en haar ene been te hebben.

21:58 - Gelukkig is de pauze afgelopen. 

22:01 - Jolies Heij  heeft een liefdesgedicht. Enige fragmenten: ik zou je in mijn blik willen vangen, als een honkbal met 1 hand. Je tranen zou ik als kwikbolletjes diep in mijn decolete begraven. Laat me je schilferige huid pellen, je strottehoofd spijten, ik zal de grond onder je voeten weg eten, je bedelven onder matzwarte nachtschade. 'Klinkt verdomd aantrekkelijk' zegt mijn ene tafelheer. 'Ja, vrolijk mens' zegt de andere, 'en ze heeft benen; dus misschien is het iets voor Sander.'

22:08 - Kira Wuck, 'dit ben ik in het oudste van de nacht'. Kira is Fins. 'Finse meisjes zeggen nooit gedag' of 'ze hangen naakt rond in een meer'. Dat klopt. Maar Kira zegt ook 'iemand probeert van iemand te houden door zich in zijn huis te verstoppen.' en dat is natuurlijk heel iets anders dan een puberaal potje skinnydippen.

22:11 - Kaptein Lafbek. 'Om en om bezochten we de keeshond' - het blijft een lekkere openingszin. Een ander gedicht gaat over een militair: 'hij marcheert door een handgebroken licht / nicotinevingers rond een worstebrood /  dat kun je op 1 hand natellen, hij telt alles na /  dit is de vetwalm van het land.' De Lafbek is een stukkie beter geworden zeg!

22:16 - ACG Vianen opent met 'open je in mijn gelaat', 'het meer ben ik', 'maak de voetvegen als de buien' en dat hakt er nogal in. Daarna: 'In dit Oh vat jij mij, dat ik jou vat.' en met het klankgedicht krijgt 'ie de hele toko stil. 'Impressive motherfucker', zegt mijn niet-anonieme tafelheer na afloop.

22:19 Casper Fioole: 'dat jij juist uit dit water was opgewelt', 'sporen modder op het tapijt.' 'hoor ik toch weer jou gezeik.' is lekker. Maar 'alle taal valt bij de punt / elke taal valt bij de punt tot stand.' en 'van alle bedelaars zijn de doofstommen mij het liefst'. Het blijkt maar 1 gedicht, maar het is precies 3 minuten en 6/100ste seconden, dus dat is mooi!

22:23 - Wieteke Koolhof is naar eigen zeggen sinds 'Het ballonentje' geinspireerd door Toon Hermans en daarna nooit meer gestopt met schrijven. Ze begint haar 1e gedicht met 'ik zou zo graag heel even...' OK. Een ander gedicht: 'en als dan de nacht zich zacht en onbekommerd...'. 'Ach ja: iedereen heeft iemand nodig', zegt mijn anonieme tafelheer en soms denk ik dat het maar goed is dat hij zo anoniem door de verslagen gaat.

22:27 - Pauze en einde van de 1e ronde....

22:33 - Ik zit nog effe te typen, maar ineens komt Sven op me af en voila, PRIMEUR;  Dorien, Ditmar, ACG, Kira en Lafbek gaan door naar de 2e ronde! Mooi - kan ik effe roken.

22:34 - pauze afgelopen.

22:40 - Kira Wuck. 'Zo lang de drank gratis is, blijft hij staan.' Er zit veel drank in de gedichten van Kira. Ze verspreekt zich een paar keer, maar zo implicerend als dat nu overkomt bedoel ik het niet. 'Iemand heeft ze nodig, of laat ze roesten'. 'Oude mannen houden de wacht.'  En hup: een heel gedicht (we zijn er nou toch):
'Iemand verloor een week. het was een week die niemand mistte. Liever was hij meer verloren.' Sander is na afloop duidelijk onder de indruk. Hij zegt: 'ik zou heel veel persoonlijke dingen kunnen zeggen, maar dat doe ik niet.' 

22:45 - Lafbek. 'Zij gilt dat ik iets doen moet.' 'Hij liet geen spoor van waarde na / zijn gestalte ontweek het zwiepen van de radar.' Of, 'Ik zet al haar kanalen op sneeuw / ik zet mezelf op 1'. Maar dat is nieteens het beste: 'dat is een jaloersmakend stuk', zegt mijn niet-anonieme tafeleheer na afloop van Lafbek's laatste gedicht. En dat was het, anders had ik er wel wat over opgeschreven. 

22:50 - Dorien; 'alle pogingen bleken vruchteloos'. Want; 'in de leegte van wat ooit leven was, weet ik; het heelal bewaart alles.'  Maar 'in deze tuin in mij, bloeide in afwezigheid van licht een list...en 'opgegeten rijst; de korrels van de bruid.' Maarja, zo opgeschreven zijn deze zinnen mooier dan wij ze hier horen. 

22:54 - Er valt een oudere mevrouw in slaap op de bank.

22:55 - Ditmar. Doet in zijn 1e gedicht iets anaal omdat ie homo is. In het 2e gedicht zegt Ditmar, 'een zoon wordt poot'. En het 3e gedicht gaat over hoe je van thee zomaar HIV kunt krijgen. Mijn tafelheer blijkt dus een potenrammer, maar de oudere mevrouw slaapt nog. 

23:00 - ACG Vianen heeft een dicht dat in eerste aan Ditmar lijkt gericht. Het eindigt echter met 'nooit geweten dat jij mijn ouder was' en de jury zegt ACG oprecht 'dankjewel' want het is inderdaad af.

23:03 - ACG doet 'werken'. Dat is, voor als je het niet weet, een klankgedicht. Het eindigt met 'we werken de werkelijkheid.' en ontvangt veel bijval.

23:04 - Sander zegt  dat 'ie voor de lol werkt, en ondanks dat 'ie weer in supergoede vorm steekt, weten wij natuurlijk wel beter.

23:05 - Sander noemt iedereen nog even op voor de publieksprijs. 'Flikker op met dat ding' zegt een tafelheer. 

23:06 - Pauze. Ik ga meteen naar buiten, want toen ik net naar buiten liep om te roken, wandelde de eersten alweer alweer naar binnen omdat de pauze voorbij was en daardoor stond ik multitaskend te roken boven de gracht....

23:30 - We zitten weer binnen. Mijn tafelheer heeft het heel lang over homo's gehad. Echt heel lang. Verder zeg ik daar niks over.

23:35 - Sander noemt de finalisten op: ACG, Lafbek en Kira maken als laatsten dit seizoen kans op een plekje in de Grande Finale.

23:36 - ACG begint te zingen. Dat is dichterlijk bedoeld, nemen wij aan. 'Dit is het beroep van drie jaren', legt hij uit. Verder zitten er in het fragmentarische werk van deze klankdichter weinig uitleggende volzinnen, zo lijkt het, maar dan eindigt hij: 'het hebben van zij en niet van even tot even om het nooit te verlaten, injecteer ik jullie met geweten.'

23:40 - Lafbek doet van: 'healingsessies; ga op reis in je depressie.'  Maar ook; "De ruimte waar het bed staat is weinig meer dan een holte tussen de plinten" en  'in schaduwvlakken toont zich een gelaat.... een donker gelaat... het gelaat van de huisbaas.' En later:  'Je wisselde vaker van sterrenbeeld dan van ondergoed.' Mijn tafelheer roept heel hard 'Halleluja man!', maar zo is 'ie.

23:44 - Kira. Ze staat brak naar de was te kijken en belandt daardoor in een flamingobar. Ze besluit voortaan de wasdagen te verdelen. Later : 'De kunstenaar zegt dat ie zich op het geluid van de ventilator concentreerd - we zijn gesloten.' Kira werkt in de horeca, dat kan niet anders, maar ze heeft de mooiste obeservaties: ik ga effe quoten:  'Want als je verliefd bent, wil je op reis.' / 'Hij rookt alleen in noodgevallen.' /  'Op het toilet ruikt het naar zoete hond.' / 'Magere jongens dansen met dikke meisjes.' /  'In de ochtend is er misschien kaviaar... of een stilte.' / 'In het zonlicht zien we liever geen vreemden.' / 'We zochten een cafe of een spelletjeshal.... daarna gooide jij een muntje in een brommer en sprong ik achterop.'

 23:52 - Mijn tafelheren hebben het over Kira en over Lafbek. Lafbek heeft de beste stem ooit. Ik ben er al uit; Kira ronselt de werkelijkheid

23:53 - Mijn ene tafelheer draaft nogal door over de katten van Lafbek. Mijn andere tafelheer gaat er in mee en zegt 'dan had ie eigenlijk een ander gedicht moeten schrijven.'

23:54 - Ik ga effe roken. 

00:04 - Sander schreeuwt... 

00:05 - Kira wint de publieksprijs nipt van Lafbek. Het scheelt echt heel weinig.

00:06 - Pim te Bokkel doet het jury-rapport en gaat even vrij naar EJ Harmens; 'liever een kut-gedicht dan een normaal gedicht', maw; 'vertel me iets nieuws!' Wij gunnen Pim dat.

00:07 - Pim heeft het over kleur en 'een geheel eigen kleur' en de kleur bruin, dus we hebben het over Ditmar.

00:08 - 'ACG probeert mensen mee te nemen in zijn mantra'  zegt Pim. Pom Wolff zit zijn voicemail af te luisteren.

00:09 - 'Vooral waren er goeie zinnen dit keer: "geen copieus liefdesmaal of hij had alweer afgewassen" bijvoorbeeld', zegt Pim. En Lafbek en Kira waren close, maar Kira had de beste en dus wint ze ook de juryprijs. Lafbek krijgt een wildcard en die verdient hij ruimschoots. Een waanzinnige close-call.

00:10 - Sander geeft toe dat 'ie verliefd was geworden op Kira. Hij zegt dit nooit, maar 'hij was werkelijk ontroerd.'

00:11 - Enfin. (Dat zegt Sander anders ook nooit, maar vanavond zegt hij kennelijk alles en het liefste ook heel vaak.)

00:12 - Kira doet een toegift. Deze moet voor Sander zijn, zegt mijn tafelgenoot; 'de vrouwen laat hij nou met rust. En ook de diertjes tussen de stenen.'

00:13 - In mijn gedachten slaat Kira haar publieksprijs stuk op het hoofd van iemand die je haten mag, maar in alle werkelijkheid zit ze op een stoel naast haar vriendje en is Sander verwikkelt in een gesprek met een vrouw die voornamelijk uit 1 heel lang been bestaat.

00:15 - Sander, mijn tafelheer en ik hebben het over rimmen.

00:16 - Het is beter om dit niet meer live te verslaan.

-DIt was Festina, en eind juni doen we de Grande Finale. Who cares; we hadden een prachtige avond.

00:17 - Mijn tafelheer's laatste woord: 'haal die eierwekker uit je reet!'

Tot zover.

X, Martijn den Bakker.